Om du ansöker om fortsatt tillstånd eller medborgarskap eller förnyar ditt uppehållstillståndskort eller uppehållskort, är det möjligt att du inte behöver besöka ett serviceställe för att styrka din identitet. Läs mer om när du inte behöver besöka ett serviceställe på sidan Identifiering.

Användarvillkor för e-tjänsten Enter Finland

Användaren av tjänsten binder sig till följande användarvillkor

Migrationsverket erbjuder elektronisk ärendehantering på adressen www.enterfinland.fi.  Vi kommunicerar på finska, svenska och engelska. För att använda den elektroniska ärendehanteringstjänsten (härefter tjänsten) ska du omsorgsfullt läsa användarvillkor för tjänsten och godkänna dem.

 

Parter i användningen av tjänsten
Migrationsverket (härefter Migri) tillhandahåller tjänsten. Kontaktuppgifter till Migri:
Migri, PB 10, 00086 Migrationsverket,

migri@migri.fi

 

Uppehållstillstånds- och medborgarskapsärenden som ansöks via tjänsten avgör Migri i enlighet med lagen.

Användare av tjänsten kan endast vara en fysisk person, det vill säga en enskild, riktig person, som har rättigheter och skyldigheter.  När användaren tar tjänsten i bruk, godkänner hen samtidigt dessa användarvillkor.


Syftet med tjänsten

Tjänsten är en elektronisk plats för att anhängiggöra ett ärende, rådgivning och delgivning i utlännings- och medborgarskapsärenden. I tjänsten kan man med andra ord ansöka om uppehållstillstånd eller medborgarskap, få information om behandlingen av ansökan och eventuellt få ett beslut förknippat till ärendet.

 

Syftet med användarvillkoren

Med dessa användarvillkor regleras uppgifter, rättigheter och skyldigheter mellan Migri och användaren. Tjänstens innehåll regleras av lagstiftning, dessa användarvillkor och tjänstens registerbeskrivning.

1 Användarvillkorens parter och syfte

Tjänsten tillhandahålls av Migrationsverket. Migrationsverkets kontaktuppgifter är:
PB 10
00086 Migrationsverket
migri@migri.fi

I Enter Finland kan du sköta ärenden elektroniskt med Migrationsverket och i vissa ärenden med Business Finland. Ansökningar som gjorts i tjänsten behandlas och avgörs enligt lagen av Migrationsverket. Det finns ett undantag: enligt lagen behandlar och avgör Business Finland begäranden om utlåtande av personer som har för avsikt att bli tillväxtföretagare.

Med användare av tjänsten avses en person som har godkänt dessa användarvillkor och som använder tjänsten. Användaren måste vara en fysisk person, dvs. en enskild, riktig människa som har rättigheter och skyldigheter. Ett företag kan till exempel inte direkt registrera sig som användare av tjänsten.

Genom dessa användarvillkor regleras uppgifter, rättigheter och skyldigheter mellan Migrationsverket och användaren. När du använder Enter Finland godkänner du samtidigt dessa användarvillkor.

2 Tekniska krav och att skapa ett användarkonto

När du använder Enter Finland måste du godkänna användningen av kakor och JavaScript i din webbläsare. Tjänsten fungerar inte korrekt om du inte godkänner kakor och JavaScript. Läs mer om kakor som används på webbplatsen.

Migrationsverket skickar beslut och andra handlingar som PDF-dokument. För att öppna dokumenten behöver du ett verktyg för att öppna PDF-filer. Du hittar närmare anvisningar om användningen av PDF-filer i anvisningarna om användningen av tjänsten .

Använd den senaste versionen av din webbläsare. Du hittar närmare anvisningar om rekommenderade webbläsarversioner och enheter i anvisningarna om användningen av tjänsten.

Du kan göra dig förtrogen med delar av innehållet i Enter Finland och ge feedback på det utan att skapa ett användarkonto eller logga in i tjänsten. Om du vill sköta ärenden elektroniskt med Migrationsverket måste du logga in på ditt eget användarkonto. Vilka funktioner du har tillgång till i tjänsten beror på din användarroll, dvs. om du är sökande, sökandens vårdnadshavare eller om du använder tjänsten i rollen som en utländsk persons arbetsgivare, biträde eller företrädare.

Du kan skapa ett eget användarkonto i Enter Finland.

 

Som användare ansvarar du för informationssäkerheten i dina egna informationssystem och datakommunikationsförbindelser och för att de används på ett säkert sätt. 

Om du använder både sökandens Enter Finland och arbetsgivarens Enter Finland eller Enter Finland för biträden och företrädare måste du skapa ett separat användarkonto för varje tjänst.

Om du använder sökandens Enter Finland med ett användarkonto som skapats för en annan tjänst i Enter Finland fungerar tjänsten inte nödvändigtvis på ändamålsenligt sätt. Om du använder sökandens Enter Finland med användaridentifikation för fel tjänst, ansvarar Migrationsverket inte för eventuella olägenheter, kostnader eller indirekta skador som kan orsakas dig eller den som ansökan gäller.

3 Behandling av personuppgifter i tjänsten

Personuppgifter samlas in och behandlas i Enter Finland på det sätt som lagstiftningen förutsätter. Uppgifterna och deras användningssyfte beskrivs i Migrationsverkets dataskyddsbeskrivning. Migrationsverket behandlar uppgifter som gäller din ansökan i Enter Finland och i Migrationsverkets ärendehanteringssystem (UMA-systemet). Om du ansöker om D-visum behandlas dina uppgifter också i utrikesförvaltningens VISA-system. Läs mer i dataskyddsbeskrivningen för VISA-systemet (um.fi).

För stark autentisering i Enter Finland används Suomi.fi-identifikation. Om du representerar ett företag eller ett samfund i Enter Finland använder Enter Finland Suomi.fi-fullmakter för att kontrollera att du har fullmakt att representera företaget eller samfundet. När du börjar använda Suomi.fi-tjänsten är det Suomi.fi-tjänstens egna användarvillkor som gäller. Migrationsverket ansvarar inte för Suomi.fi-tjänsternas innehåll eller funktion.

Om du betalar behandlingsavgiften i Enter Finland används betalningsförmedlingstjänsten Paytrail. I samband med betalningen förmedlas din e-postadress till Paytrail-tjänsten och Paytrail skickar dig ett e-postmeddelande om att betalningen har lyckats. När du använder Paytrail-tjänsten är det Paytrail-tjänstens användarvillkor som gäller. Migrationsverket ansvarar inte för Paytrail-tjänstens innehåll eller funktion.

4 En inloggad användare: sökande, sökandens vårdnadshavare eller någon annan laglig företrädare

Du kan ansöka om medborgarskap på ansökan eller efter anmälan i sökandens Enter Finland när uppfyller något av följande villkor:

Du kan inte använda Enter Finland själv om du är under 18 år. Din vårdnadshavare eller intressebevakare kan använda Enter Finland för dig.

 

I övriga ärenden kan du använda sökandens Enter Finland när du är minst 15 år och uppfyller något av följande villkor:

Du kan inte använda Enter Finland själv om du är under 15 år. Din vårdnadshavare, ditt ombud, ditt juridiska biträde, din intressebevakare eller din företrädare* kan använda Enter Finland för dig.

* Med företrädare avses en företrädare som enligt lagen utses för en minderårig som söker internationellt skydd (5 kap. i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel (746/2011)).

 

4.1 Användarens skyldigheter och ansvar

Som användare ansvarar du för att de kontaktuppgifter du meddelat är korrekta och aktuella. Du ska meddela Migrationsverket om dina kontaktuppgifter eller andra uppgifter som du meddelat i ansökan ändras under behandlingen av din ansökan.

Enligt Migrationsverkets tolkningar hänför sig händelserna på ditt Enter Finland-konto till dig om de har gjorts med din användaridentifikation.

När du gör en ansökan i Enter Finland förbinder du dig att använda tjänsten för att i anslutning till ansökan sköta ärenden med Migrationsverket under hela den tid ansökan behandlas om detta är möjligt. Om Migrationsverket till exempel begär tilläggsuppgifter till din ansökan via Enter Finland, väntar sig Migrationsverket att du svarar via Enter Finland.

Du ansvarar för att den ansökan du gjort, bilagorna till ansökan och de utredningar du lämnat in i efterhand anknyter till ärendet och är lätta att läsa och förstå.

 

4.2 Styrkande av identitet vid en beskickning eller ett serviceställe

När du skickar en ansökan i Enter Finland meddelar Enter Finland om du (eller ditt barn eller din klient om ansökan gäller någon annan) måste styrka din identitet personligen.

Om det krävs att du styrker din identitet ska du göra detta inom tre (3) månader från att du skickat in ansökan. Om du inte styrker din identitet inom tre månader avslår Migrationsverket din ansökan. Behandlingsavgiften för ansökan återbetalas inte.

 

4.3 Radering av uppgifter

4.3a Radering av dokument

Du kan själv radera utkast till ansökan och andra dokumentutkast på ditt Enter Finland-konto som du ännu inte har skickat till myndigheten. Du kan också begära att Migrationsverket raderar utkasten.

Dokument som gäller din ansökan är tillgängliga på ditt Enter Finland-konto i ett (1) år från tidpunkten för delgivningen, dvs. från det att du öppnar beslutet. Efter ett år raderas dokumenten som gäller din ansökan från Enter Finland. De finns dock fortsättningsvis kvar i Migrationsverkets ärendehanteringssystem (UMA-systemet). Du kan be Migrationsverket om en kopia av ett dokument som inte längre finns på ditt Enter Finland-konto. Läs om radering av skickade uppgifter och om förvaringstider i vår dataskyddsbeskrivning.

Material som du lägger till i Enter Finland kan raderas av Migrationsverket om det uppfyller något av följande villkor:

 

4.3b Radering av användarkonto

Om du inte längre behöver sköta ärenden med Migrationsverket kan du begära att Migrationsverket raderar ditt Enter Finland-konto. Samtidigt som Migrationsverket raderar ditt konto raderar Migrationsverket också alla dina dokumentutkast.

Migrationsverket raderar inte ditt användarkonto om du har lämnat en ansökan i Enter Finland men ännu inte fått något beslut eller om beslutet inte har vunnit laga kraft.

5 En inloggad användare: en utländsk persons arbetsgivare

Du kan använda Enter Finland när du kan använda stark autentisering på nätet och uppfyller ett av följande villkor:

 

5.1 Användarens skyldigheter och ansvar

Som användare ansvarar du för att de kontaktuppgifter du meddelar är korrekta och aktuella. Du är skyldig att meddela Migrationsverket om dina kontaktuppgifter eller andra uppgifter du meddelat ändras under den tid ansökan behandlas.

Enligt Migrationsverkets tolkningar hänför sig händelserna på ditt Enter Finland-konto till dig om de har gjorts med din användaridentifikation.

När du gör en ansökan i Enter Finland förbinder du dig att i anslutning till ansökan använda tjänsten för att sköta ärenden med Migrationsverket via Enter Finland under hela den tid ansökan behandlas i den utsträckning detta är möjligt. Om Migrationsverket till exempel begär tilläggsuppgifter till din ansökan via Enter Finland, väntar sig Migrationsverket att du svarar via Enter Finland.

Du ansvarar för att de uppgifter och dokument du lämnat till Migrationsverket anknyter till ärendet och är lätta att läsa och förstå.

 

5.2 Radering av uppgifter

5.2a Radering av dokument

Du kan själv radera utkast till ansökan och andra dokumentutkast på ditt Enter Finland-konto som du ännu inte har skickat till Migrationsverket. Du kan också begära att Migrationsverket raderar utkasten.

Uppgifter sparas i Enter Finland enligt följande:

Efter dessa tidsfrister raderas dokumenten från Enter Finland. De finns dock fortsättningsvis kvar i Migrationsverkets ärendehanteringssystem (UMA-systemet). Du kan be Migrationsverket om en kopia av ett dokument som inte längre syns på ditt Enter Finland-konto. Läs om radering av skickade uppgifter och om förvaringstider i vår dataskyddsbeskrivning.

.

Material som du lägger till i Enter Finland kan raderas av Migrationsverket om det uppfyller något av följande villkor:

5.2b Radering av användarkonto

Om du inte längre behöver sköta ärenden med Migrationsverket kan du begära att Migrationsverket raderar ditt Enter Finland-konto. Samtidigt som Migrationsverket raderar ditt konto raderar Migrationsverket också alla dina dokumentutkast.

6 En inloggad användare: biträde eller företrädare för en utländsk person

Du kan använda Enter Finland för biträden och företrädare när du kan använda stark autentisering på nätet och uppfyller ett av följande villkor:

* Med företrädare avses en företrädare som enligt lagen utses för en minderårig som söker internationellt skydd (5 kap. i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel (746/2011)).

Om din klient har flera juridiska biträden kan endast ett av biträdena använda Enter Finland. I allmänhet får tjänsten användas av det biträde som först har skickat en begäran om åtkomsträttigheter till Migrationsverket. De övriga biträdena kan sköta klientens ärenden med Migrationsverket via andra servicekanaler, till exempel e-post.

Om din klients ärende redan har vunnit laga kraft kan du inte göra en dokumentbegäran i Enter Finland. I en sådan situation kan du kontakta Migrationsverket genom att skicka ett e-postmeddelande till Migrationsverket på adressen arkisto@migri.fi.

 

6.1 Användarens skyldigheter och ansvar

Som användare ansvarar du för att de kontaktuppgifter du meddelar är korrekta och aktuella. Du är skyldig att meddela Migrationsverket om dina kontaktuppgifter eller andra uppgifter du meddelat ändras under den tid ansökan behandlas.

Enligt Migrationsverkets tolkningar hänför sig händelserna på ditt Enter Finland-konto till dig om de har gjorts med din användaridentifikation.

Migrationsverket kan skicka dig dokument som gäller din klients ansökan via Enter Finland. Du måste använda och förvara de dokument du fått på det sätt som deras skyddsnivå kräver.

När du börjar använda Enter Finland för att sköta en klients ärende förbinder du dig att för att sköta ärenden som gäller ansökan använda tjänsten med Migrationsverket under hela den tid ansökan behandlas om detta är möjligt. Om Migrationsverket till exempel begär tilläggsuppgifter till din ansökan via Enter Finland, väntar sig Migrationsverket att du svarar via Enter Finland.

Du ansvarar för att de uppgifter och dokument du lämnat till Migrationsverket anknyter till ärendet och är lätta att läsa och förstå.

 

6.2 Radering av uppgifter

6.2a Radering av dokument

Du kan själv radera dokumentutkast på ditt Enter Finland-konto som du ännu inte har skickat till Migrationsverket. Du kan också begära att Migrationsverket raderar utkasten.

Du ser dokumenten du skickat och dokumenten du fått från Migrationsverket i Enter Finland tills något av följande villkor uppfylls:

Efter dessa tidsfrister raderas dokumenten från Enter Finland. De finns dock fortsättningsvis kvar i Migrationsverkets ärendehanteringssystem (UMA-systemet). Du kan be Migrationsverket om en kopia av ett dokument som inte längre finns på ditt Enter Finland-konto. Läs om radering av skickade uppgifter och om förvaringstider i vår dataskyddsbeskrivning.

Material som du lägger till i Enter Finland kan raderas av Migrationsverket om det uppfyller något av följande villkor:

 

6.2b Radering av användarkonto

Om du inte längre behöver sköta ärenden med Migrationsverket kan du begära att Migrationsverket raderar ditt Enter Finland-konto. Samtidigt som Migrationsverket raderar ditt konto raderar Migrationsverket också alla dina dokumentutkast.

7 Migrationsverkets rättigheter och ansvar

Migrationsverket utvecklar Enter Finland kontinuerligt. Migrationsverket har rätt att ändra tjänsten och dess innehåll på det sätt och vid de tidpunkter som verket anser bäst. Migrationsverket har också rätt att när som helst upphöra med produktionen av tjänsten och stänga den.

Migrationsverket ansvarar inte för skador på tjänsten som orsakas av något av följande:

Migrationsverket har rätt att övervaka material som importerats till tjänsten till exempel genom att använda rapporter om användningen och virus- och skadeprogramskontroller. Migrationsverket kan stänga Enter Finland, om verket misstänker att tjänsten har blivit föremål för dataintrång eller andra störningar. Migrationsverket kan stänga ditt användarkonto om något av följande villkor uppfylls:

Migrationsverket har rätt att ändra användarnamnet, lösenordet för ditt Enter Finland-konto och eventuell annan användaridentifikation som behövs i tjänsten om det finns en teknisk eller annan godtagbar orsak till detta.

Beslut som fattas vid Migrationsverket grundar sig alltid på lagstiftningen och inte på innehållet i Enter Finland. Migrationsverket strävar dock på alla sätt efter att innehållet i Enter Finland ska vara aktuellt och korrekt. Om det ändå finns brister eller fel i tjänsten ansvarar Migrationsverket inte för de kostnader eller skador som dessa eventuellt orsakar användaren.

Migrationsverket ersätter inte eventuella olägenheter, kostnader eller indirekta skador för dig på grund av att du använt Enter Finland eller att du inte kan använda Enter Finland.

8 Lämnande av oriktiga uppgifter

Om du lämnar oriktiga personuppgifter, ett falskt skriftligt intyg till en myndighet eller äventyrar informationsbehandlingen gör du dig skyldig till ett brott i Finland. Dessa gärningar kan vara straffbara enligt den finska strafflagen (16 kap. 5, 7 och 8 § och 34 kap. 9 a § i strafflagen).

Om du lämnar oriktiga uppgifter kan följden dessutom vara en eller flera av dessa:

Användaren av tjänsten binder sig till följande användarvillkor

Du kan sköta ärenden med Migrationsverket på nätet i e-tjänsten Enter Finland (nedan tjänsten eller Enter Finland). Enter Finland finns på finska, svenska och engelska. I Enter Finland finns egna avsnitt för sökande, utländska personers arbetsgivare och biträden och företrädare för utländska personer:

Läs dessa användarvillkor noggrant innan du börjar använda Enter Finland.

9 Elektronisk delgivning

Det är fråga om delgivning när myndigheten meddelar dig ett beslut som gäller till exempel din ansökan. Enligt lagen måste du ge ditt samtycke till att myndigheten ska kunna verkställa delgivningen elektroniskt (18–19 § i lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet). Migrationsverket anser att när du godkänner dessa användarvillkor samtycker du också till elektronisk delgivning. Detta innebär att du samtycker till att ta del av beslutet på ditt Enter Finland-konto. Trots ditt samtycke har Migrationsverket också rätt att använda andra delgivningssätt, till exempel ett pappersdokument som skickas till dig per post.

Migrationsverket behöver inte delge dig beslutet om det finns en lagstadgad grund eller en orsak som grundar sig på förvaltningsförfarande.

 

9.1 Vanlig elektronisk delgivning

När ett beslut eller ett annat dokument är klart kan du läsa det på ditt Enter Finland-konto.

 

9.2 Bevislig elektronisk delgivning

En del dokument ska delges bevisligen, dvs. myndigheten ska kunna bevisa i efterhand när du har fått del av handlingen (tidpunkten för delgivningen). Som bevis duger till exempel en tidsstämpel. Du kan delges ett dokument som kräver bevislig delgivning i ditt Enter Finland-konto.

10 Övriga villkor

10.1 Enter Finland kan användas gratis, men behandlingen av ansökan kostar

Ingen separat avgift tas ut enbart för att använda den elektroniska tjänsten.

När du gör ansökan i Enter Finland måste behandlingsavgiften för ansökan betalas innan Migrationsverket kan börja behandla ansökan (10 a § i utlänningslagen, 44 § 5 mom. i medborgarskapslagen). Om du ansöker om uppehållstillstånd eller D-visum men behandlingsavgiften inte betalas, fattar Migrationsverket beslut om att ansökan förfaller.

Om du återkallar en ansökan som du har skickat och vars behandlingsavgift redan har betalats, återbetalas behandlingsavgiften inte.

 

10.2 Övriga villkor

Migrationsverket har rätt att ändra dessa användarvillkor genom att underrätta användarna om detta i tjänsten. Ändringarna träder i kraft när meddelandet om dem är tillgängligt i tjänsten.

På användningen av tjänsten tillämpas utöver dessa användarvillkor även lagen om elektronisk kommunikation i myndigheternas verksamhet (13/2003), lagen om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019) och utlänningslagen (301/2004) samt senare ändringar i dessa.